abonneren

Wat is narratief onderzoek?

Wat is narratief onderzoek?

door Gerben Bruins op 13 augustus 2018

Foto door Mike Erskine

De Vertelmaatschappij is gespecialiseerd in participatief narratief onderzoek (PNO). De methode is ook bekend onder de naam Participatory Narrative Inquiry (PNI).

Door gebruik te maken van participatief narratief onderzoek stelt de Vertelmaatschappij persoonlijke ervaringen van mensen centraal bij maatschappelijke- en organisatievraagstukken.

De essentie van een narratief traject is 'laat de mensen waar het om gaat aan het woord, sta jezelf als organisatie toe hiernaar te luisteren en gebruik deze input voor verdere ontwikkeling'.

Qua ontwikkeling betekent dit ook een andere aanpak: geen top-down implementatie van een vooraf bedacht systeem, maar een gezamenlijke bottom-up ontwikkeling vanuit randvoorwaarden. Deze bottom-up ontwikkeling kan het beste als een organisch ontwikkelingsproces worden gezien.

Een narratief onderzoek is niet per definitie participatief. De Vertelmaatschappij vindt de P van PNO heel belangrijk. Wij streven in onze trajecten altijd naar zo veel mogelijk participatie en betrokkenheid van zowel de doelgroep als de klant in alle fasen van het onderzoek.

Narratief onderzoek kan je vanuit 3 invalshoeken inzetten: 1) het ophalen van inzichten in de belevingswereld van de doelgroep (onderzoek), 2) het luisteren naar de mensen in je organisatie (inclusiviteit) én 3) het betrekken van de mensen bij het ontwikkelen je organisatie (participatie). Vaak vindt narratief onderzoek op alle drie de vlakken plaats. Het is goed om te bedenken wat voor een vraagstuk de primaire nadruk heeft.

Mogelijk ook interessant: waarom noemen jullie het ook wel grootschalig luisteren? en de narratieve cyclus

Vond je dit leuk?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Ontvang maximaal 2 keer per maand op woensdag nieuwe brandstof om weer even vooruit te kunnen.

Ja, ik schrijf me in!

Over Gerben Bruins

foto van Gerben Bruins

Gerben is de specialist op het gebied van narratief onderzoek. Maar zijn interesses gaan een stuk verder. Het begint altijd bij de vraag wat mensen beweegt, hoe zij de werkelijkheid zien en hoe individuen zich tot het grotere geheel verhouden. Om vervolgens terug te keren tot de vraag: hoe kan je mensen en organisaties helpen betekenisvolle bijdragen te leveren?