Narratief onderzoek gaat erom mensen in hun eigen woorden te laten vertellen wat zij belangrijk vinden. Door dit als organisatie te doen en deze geluiden serieus te nemen, 'luister' je naar je doelgroep.
Er bestaan veel soorten narratief onderzoek, altijd met een sterk 'kwalitatieve' insteek. Oftewel, er wordt veelal gebruik gemaakt van gesprekken en interviews om de verhalen op te halen onder een relatief kleine groep mensen. De aanpak van de Vertelmaatschappij maakt het mogelijk dit luisteren ook op grote schaal te doen. We doen kwalitatief onderzoek op kwantitatieve schaal. Honderden of zelfs duizenden mensen kunnen hun verhaal in hun eigen woorden delen. Je kan je voorstellen dat je daar als organisatie je voordeel mee kan doen.
De Vertelmaatschappij helpt organisaties zich te ontwikkelen op basis van de verhalen, door hen zo veel mogelijk mee te nemen in de verhalenwereld van de doelgroep. We streven ernaar om dit in alle fasen van het onderzoek te doen.
Vanzelfsprekend is er meer nodig dan een partij in te schakelen om verhalen op te halen en deze te laten analyseren. ´Luisteren´ impliceert ook een actieve en open houding van de organisatie: er moet ruimte zijn om de perspectieven van de doelgroep serieus te nemen. Bij veel organisaties is precies dit de grote uitdaging.
Mogelijk ook interessant: wat is narratief onderzoek?
Vond je dit leuk?
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Ontvang maximaal 2 keer per maand op woensdag nieuwe brandstof om weer even vooruit te kunnen.
Ja, ik schrijf me in!